خدمت بیمنت، جلوه اخلاص

ندای رسا_در مجلس عزاداری محرم که از شبکه الاهواز بهصورت زنده پخش شد، خطیب حسینی سید فاضل آلناجی در حسینیه امام علیبنابیطالب(ع) آبادان، روستای المغیطیه، با نقل روایتی از یک تاجر نیکوکار اهوازی، بر ارزش والای خدمت بیمنت و اخلاص در یاریرسانی به نیازمندان تأکید کرد.
وی در این مجلس با اشاره به سیره انسانهای اهل احسان و مروت، از تاجری یاد کرد که در زمان حیات خود، بیهیاهو و به دور از هرگونه خودنمایی، با بیمارستان رازی اهواز هماهنگ کرده بود تا بیماران نیازمند و مستضعفی که توان پرداخت هزینه درمان ندارند، بدون دغدغه مالی مداوا شوند و هزینه درمان آنان به حساب او منظور شود.
بنابر این روایت، پس از وفات این تاجر، رئیس بیمارستان رازی اهواز در جمع، از او با تعبیر «عزیز رسول خدا(ص)» یاد کرده بود؛ تعبیری که بهگفته سخنران، برخاسته از روح بزرگ خدمت خالصانه و دستگیری بیادعای او از محرومان بود.
آنچه در این روایت برجسته میشود، تنها اصل کمک به دیگران نیست، بلکه کیفیت این یاری و شیوه انجام آن است؛ خدمتی که بدون منت، به دور از هیاهو و تنها با نیت قربت و رضای الهی انجام شده است. در چنین نگاهی، دستگیری از مردم نه وسیلهای برای شهرت، بلکه جلوهای از مسئولیت دینی، اخلاقی و انسانی است.
خطیب این مجلس، با تأکید بر اهمیت اخلاص در عمل، یادآور شد که ارزش حقیقی کار خیر، در پنهانبودن نیت و خالصبودن انگیزههاست؛ چراکه هر اندازه نیکی از ریا و خودنمایی دورتر باشد، اثر آن در جامعه عمیقتر و ماندگارتر خواهد بود.
این روایت، در فضای معنوی عزاداری سیدالشهدا(ع)، بار دیگر این پیام را یادآوری کرد که جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ترویج فرهنگ احسان بیادعا، خدمت بیمنت و اخلاص در عمل است؛ فرهنگی که میتواند هم مرهمی بر رنج نیازمندان باشد و هم سرمایهای اخلاقی برای حیات اجتماعی بهشمار آید.



