سیاسی

ایران و عضویت در بریکس

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز در یادداشتی اختصاصی برای ندای رسا نوشت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس پیروزی سیاسی بزرگی برای دولت سیزدهم در عرصه تعاملات بین المللی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ندای رسا، حسن هانی زاده، معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز در یادداشتی اختصاصی برای ندایرسا عضویت جمهوری اسلامی ایران را در سازمان بریکس را تشریح کرد.

وی در این یادداشت نوشت:

جمهوری اسلامی ایران در جریان نشست اخیر سران بریکس در افریقای جنوبی به عضویت کامل این سازمان مهم اقتصادی در آمد واین یک پیروزی سیاسی بزرگی برای دولت سیزدهم در عرصه تعاملات بین المللی تلقی می شود.

در جریان نشست ژوهانسبورگ سران 70 کشور از قاره های افریقا واسیا وشماری از کشورهای امریکای لاتین حضور داشتند وایننشان می دهد که کشورهای اروپائی در تعاملات اینده بریکس جائی در این مجموعه اقتصادی نخواهند داشت.

سازمان بریکس که از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل می شود یک قدرت جدید اقتصادی در عرصه هایاقتصاد جهان با بر خورداری از ظرفیت بالا در توسعه پایدار بشمار می رود.

در جریان نشست سران بریکس در افریقای جنوبی علاوه بر ایران کشورهایی مانند اندونزی، عربستان، کویت، امارات، بحرین ، مصر،سوریه، مراکش،  بلاروس، قزاقستان، کوبا، بولیوی، نیجریه، ارژانتین، ونزوئلا، تایلند، الجزائر، ویتنام، مکزیک، هندوراس، فلسطین واتیوپی به عضویت بریکس در امدند.

با پذیرش عضویت 23 کشور دیگر در این سازمان پیش بینی می شود تولید ناخالص جهانی این مجموعه در سال 2025 به 38 درصدبالغ شود در حالیکه این مجموعه 46 در صد از نیروی کار جهانی را در اختیار دارد .

مجموعه بریکس نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده به گونه ای که گمانه زنی ها این است که در سال 2027 سلطه دلاراز تعاملات اقتصادی کشورهای عضو بریکس به کلی حذف خواهد شد.

پذیرش عضویت رسمی ایران در سازمان اقتصادی بریکس به مفهوم بی اثر شدن تحریم های ظالمانه امریکا وغرب علیه ایران خواهد بودزیرا کشورهای بریکس هرگونه تحریم های یک‌جانبه امریکا علیه کشورهای دیگر را غیر قانونی می داند.

اکنون ایران با عضویت در دو سازمان مهم اقتصادی یعنی شانگهای و بریکس قادر خواهد بود تا حجم تبادل تجاری خود را با کشورهایعضو این دو سازمان مهم اقتصادی را در 5 سال اینده به سقف 500 میلیارد دلاردر سال ارتقاء دهد.

ظرفیت بالای بریکس به عنوان یک نهاد نو ظهور اقتصادی موجب خواهد شد تا ایران به عنوان یک کشور دارای منابع کلان طبیعی وفسیلی در پیشبرد اهداف بریکس نقش فرا دستی ایفا کند.

پیش بینی می شود که جهان در سال 2027 یعنی تا 4 سال دیگر شاهد شکل گیری یک بلوک اقتصادی قدرتمند جنوبجنوب خواهد بودکه این امر به افول قدرت های اقتصادی امریکا و اروپا منجر خواهد شد.

پایداری و مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم های ظالمانه امریکا و اروپا سر انجام تاثیر خود را بر توانمندی و قدرت مانور سیاسیدولت سیزدهم در گستره تعاملات فرا قاره ای باقی گذاشت .

لذا پذیرش عضویت ایران در بریکس که اعترافی فرا قاره ای بر ظرفیت های بالای اقتصادی ایران است به مثابه پاداش این مقاومتهاتلقی می شود.

مشاهده بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا