امامت منصبی الهی است؛ نه دستاورد بشری

ندای رسا – در ادامه مجالس معنوی و تبیین معارف اهلبیت (ع)، حسینیه امام مهدی (عج) در منطقه لشکرآباد اهواز میزبان خطیب ارجمند، سید محمد سید خضر الموسوی بود. در این مراسم که با حضور جمعی از مشتاقان علوم دینی برگزار شد، این خطیب حسینی به واکاوی کلامی و قرآنی مفهوم «امامت» پرداخت.
سید محمد سید خضر الموسوی با استناد به آیه شریفه «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا…»، دیدگاههایی را که امامت را صرفاً دستاوردی برخاسته از صبر، یقین یا مجاهدتهای فردیِ عالمان میدانند، مورد نقد قرار داد. وی با تأکید بر اینکه امامت منصبی «قرار داده شده توسط خداوند» است، تصریح کرد: «امامت، مقامی نیست که با کوششهای بشری یا صرفاً کسب فضایل به دست آید؛ چرا که اگر قرار بود رهبریِ دینی تنها با صبر و یقینِ فردی حاصل شود، خداوند میتوانست هر انسانی را در این جایگاه قرار دهد، اما حقیقتِ امامت، انتصابی الهی است که فراتر از توانمندیهای اکتسابیِ انسانها قرار دارد.»
این خطیب حسینی ضمن بررسی تفاسیر پیرامون این آیه شریفه، با استناد به دیدگاههای کلامی، بر لزوم تفکیک میان «جایگاههای علمی» و «منصب الهیِ امامت» تأکید کرد. وی با رد دیدگاههای تقلیلگرایانه در این زمینه، امامت را تداومِ هدایتِ نبوی دانست که تنها با اراده و نصب پروردگار متعال محقق میشود.



