توسل به اولیای الهی و سازگاری آن با آیات و روایات اسلامی

به گزارش ندای رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی، خطیب حسینی و کارشناس رد شبهات اعتقادی در حسینیه امام مهدی (عج)، منطقه لشکر آباد اهواز که از شبکه جهانی الأهواز پخش شد با اشاره به مسأله توسل نزد مسلمانان بیان داشت: یکی از موضوعاتی که تکفیری ها مسلمانان را به دلیل آن تکفیر کردند مسأله توسل، شفاعت و استغاثه به پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است.
وی افزود: توسل یک اصل ثابت نزد همه مذاهب، پیامبران و علما است، حضرت آدم نخستین متوسلان به پیامبر اعظم (ص) بود پس از ایشان حضرت ابراهیم حضرت موسی و حضرت عیسی و حضرت یوسف همه متوسل شدند.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی: شيخ الاسلام سُبکي که در واقع يک عالم و مجتهد جامعي که در اصول و فروع مجتهد بوده و در قرن هشتم مي زيسته و عقائد ابن تيميه را رد کرده است مي گويد: تکفير يک فرد مؤمن بسيار مشکل است و کسي که مي گويد: لا اله الا الله و محمد رسول الله، تکفير او در حد بدعت مي باشد، علامه نبهانی می گوید که همه علمای مسلمانان از همه فرق و مذاهب توسل را در طلب رزق و شفاعت در دنیا و آخرت را مجاز می دانند، این اصل نزد همه مسلمانان به جز وهابیت وجود دارد.
وی با اشاره به آیات قرآنی که در مورد توسل هستند عنوان داشت: خداوند متعال در آیه 35 سوره مبارکه مائده می فرماید:یأ یها الذین ءامنوا اتقوا الله و ابتغوا إ لیه الوسیلة و جهدوا فى سبیله لعلكم تفلحون اى كسانى كه ایمان آورده اید پرهیزگارى پیشه كنید و وسیله اى براى تقرب به خدا انتخاب نمائید و در راه او جهاد كنید باشد كه رستگار شوید، منظور از توسل در این جا شامل اعمال صالح و افراد صالح می شود، از آیات دیگر قرآن نیز به خوبى استفاده میشود كه وسیله قرار دادن مقام انسان صالحى در پیشگاه خدا و طلب چیزى از خداوند به خاطر او، به هیچ وجه ممنوع نیست و منافات با توحید ندارد.
این کارشناس مسائل اعتقادی بیان داشت: حقیقت توسل، یک موضوع مشترک میان همه فرق و مذاهب اسلامی است، دانشمندان و علمای جهان اسلام با کمک گرفتن از آیات و روایات، جواز آن را ثابت کردند و درباره گستره توسل به پیامبر اکرم(ص) پیش از تولد، در زمان حیات و پس از رحلت ایشان توافق دارند، اما فرقه ضاله وهابیت، توسل به پیامبر(ص) و انبیا را پیش از تولد و پس از رحلت ممنوع می داند و معتقد است پس از رحلت پیامبران الهی و صالحان، ارتباط آنان با این عالم قطع میشود و قادر بر انجام کاری نیستند، چنانکه آلوسی درباره توسل به انبیا و صالحان مینوسید: «استغاثه و توسل به شخص زنده، هیچ اشکالی ندارد؛ اما استغاثه و متوسل شدن به شخصی که از دنیا رفته یا غایب است، بدعت میباشد و جایز نیست» بر همین اساس مسلمانان جهان، به خصوص شیعیان، را به بهانه توسل به پیامبران الهی، ائمه و صالحان به شرک متهم، و آنان را تکفیر میک نند و خون و مال آنان را هدر میدانند، تفکر شومی که به سبب آن میان مسلمانان اختلاف انداختند.
وی گفت: در كتاب وفاء الوفاء تالیف دانشمند معروف سنى سمهودى چنین آورده : مدد، یاری گرفتن و شفاعت خواستن در پیشگاه خداوند از پیامبر (ص) و از مقام و شخصیت ایشان، هم پیش از خلقت او مجاز است و هم بعد از تولد و هم بعد از رحلت ایشان ، هم در عالم برزخ ، و هم در روز رستاخیز.
وی افزود: یکی از مشکلات عقاید وهابیت، دور افتادن آنها از برهان و عقل است، ازاینرو به ظاهر روایات و آیات استناد می کنند و درک عمیقی از آیات الهی ندارند، چنانکه باورهای دینی آنها سرشار از خطا است که نمونه آن را می توان در بخش توحیدشناسی مشاهده کرد، بر اساس اعتقادات وهابیان، خداوند متعال دست و جسم دارد.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی ابرازداشت: عثمان بن حنیف می گوید: مرد نابینایی نزد پیامبر (ص) آمد و عرض کرد: از خدا بخواهید مرا شفا دهد، پیامبر (ص) فرمود: اگر صبر کنی، برای تو بهتر است، و اگر می خواهی تا از خدا بخواهم تو را شفا دهد،آن مرد گفت: از خدا بخواهید مرا شفا دهد، پیامبر (ص) به او دستور دادند وضو بگیرد و خدا را با این دعا بخواند: «اللهم إنی أسألک و أتوجّه الیک بنبیّک محمّد، نبّی الرحمة، یا محمّد انّنی توجّهت بک إلی ربّی فی حاجتی لیقضیها الی، اللهم شفعه» پروردگارا از تو می خواهم، و به سوی تو توجه می کنم به واسطه پیامبرت محمد، پیامبر رحمت، ای محمد، من به واسطه تو به درگاه پروردگارم روی می آورم تا حاجتم را برایم برآورده سازد.
وی گفت: هرگز منظور از توسل این نیست که چیزى را از شخص پیامبر یا امام مستقلا تقاضا کنند، بلکه منظور این است که با اعمال صالح یا پیروى از پیامبر وامام، یا شفاعت آنان و یا سوگند دادن خداوند به مقام و مکتب آنها ، از خداوند چیزى را بخواهند، این معنى نه بوى شرک مى دهد و نه بر خلاف آیات قرآن است، وهابیها بدون هیچ دلیلی توسل را موجب شرک و کفر دانسته در حالی که توسل از متن توحید گرفته شده است و کسی که پیامبر و یا ولی خدا و یا قرآن کریم را وسیله تقرب به خدا قرارمیدهد، خود را به حدی در برابر خدا ضعیف احساس میکند تا خداوند به وسیله آنها به او نظر کرده و حاجاتش را برآورده کند.
این کارشناس دینی در پایان عنوان داشت: توسل به اهل بیت(ع) نیز از جمله اسباب و عللی می باشد که خداوند اجازه داده بوسیله آنها به او تقرب بجوییم و طلب شفاعت کنیم و هرگز شرک نمی باشد، تنها یاری خواستن با اعتقاد به استقلال یاری کننده شرک است که با توحید افعالی به معنای مسبب الاسباب بودن خدا منافات دارد.